تبلیغات
دنیا و اخرت - احادیث در رابطه با خواب ( پست خواب ادامه خواهد داشت )

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

 إِذَا قَالَ الْعَبْدُ عِنْدَ مَنَامِهِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ- یَقُولُ اللَّهُ یَا مَلَائِکَةِ اکْتُبُوا بِالْحَسَنَاتِ نَفَسَهُ إِلَى الصَّبَاح‏

هر گاه بنده ‏اى هنگام خوابش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم بگوید، خداوند به فرشتگان مى ‏گوید: به تعداد نفس‏ هایش تا صبح برایش حسنه بنویسید.                                           

                                                                   جامع الأخبار(شعیری) ص 42


اَلنَّومُ راحَةٌ لِلْجَسَدِ وَ النُّطْقُ راحَةٌ لِلرُّوحِ وَ السُّکوتُ راحَةٌ لِلْعَقْلِ؛

خواب مایه آسایش جسم، سخن مایه آسایش جان و سکوت مایه آسایش عقل است.

                                                            
                                                            من لایحضره الفقیه ج 4، ص 402، ح5865



امام هادی سلام الله علیه:

شب زنده داری خواب را لذت بخش تر می کند.

پرهیز از پر خوابی

از پر خوابی بپرهیز زیرا پرخوابی صاحب خود را در روز قیامت تهیدست می گذارد.

رسول اکرم صل الله علیه و آله الطاهرین


امام باقر علیه السلام:

موسی (ع) به خدا عرض کرد : کدام بنده ات نزد تو منفور تر است؟

فرمود مردار شب و بیکاره روز.


امام کاظم علیه السلام:

چشمانت را به پرخوابی عادت مده زیرا چشم ها ناسپاس ترین عضو بدن هستند.


امام حسن عسکری سلام الله علیه:

هر که زیاد بخوابد خواب های پریشان بیند.


 رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: ای علی! خوابیدن چهارگونه است : خواب پیامبران بر پشت، خواب مؤمنان بر پهلوی راست ، خواب کافران و منافقان بر پهلوی چپ و خواب شیطان ها بر رویشان است.

امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: خوابیدن چهار قسم است : پیامبران بر پشت دراز کشیده می خوابند، در حالی که چشمهایشان برای دریافت وحی پروردگار نمی خوابد. مومن رو به قبله بر پهلوی راست می خوابد. پادشاهان و فرزندانشان برای گوارایی غذا بر پهلوی چپ می خوابند و ابلیس و برادرانش و دیوانگان و آسیب دیدگان عقلی بر روی شکم می خوابند.

زمان خواب


امام باقر سلام الله علیه می فرماید: خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی و خواب قیلوله نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشا مایه محرومیت از روزی است.

امیر مؤمنان مولا علی علیه السلام می فرماید: خواب میان مغرب و عشاء و پیش از طلوع خورشید مایه فقر است .


آداب خوابیدن:


۱- پاکیزگی:


پیامبر اکرم صل الله علیه و آله :

هیچ یک از شما با دست های چرب نخوابد. پس اگر چنین کرد و آسیبی از شیطان به او رسید جز خودش کسی را سرزنش نکند.


۲- طهارت :


امام صادق سلام الله علیه:

هر کس طهارت بگیرد و سپس به بسترش رود در آن شب بستر او چون مسجدش باشد.


۳- قضای حاجت کردن:


امام علی علیه السلام:

فرزندم آیا چهار کار به تو نیاموزم که با به کار بستن آنها از طبابت بی نیاز شوی ؟

عرض کرد: چرا ای امیرالمومنین .

فرمود: بر سفره ی غذا منشین مگر وقتی گرسنه باشی. هنوز اشتها داری از خوردن دست بکش . غذا را خوب بجو و هرگاه خواستی بخوابی قضای حاجت کن. اگر اینها را به کار بندی از طبابت بی نیاز خواهی شد.


۴- رسیدگی اعمال روز:


امام صادق سلام الله علیه:

هرگاه در بسترت جای گرفتی بیندیش که در آن روز چه غذایی روانه شکم خود کرده ای و چه به دست آورده ای و یاد آر که خواهی مرد و معادی در پیش داری.

 

منبع:

میزان الحکمه

مفاتیح الحیات


امام صادق(علیه السلام) فرمود
: «خواب صبحگاهان شوم است. رزق را دور و رنگ چهره را زرد و زشت مى‏کند و این خواب شومى است»،
                                                                 
                                                                        (بحارالانوار، ج 86، ص 129)

اما درباب میانه‌روی در خواب  رسول خدا(ص) می‌فرمایند: خدا سه چیز را دوست دارد: کم‌گویی، کم‌خوابی و کم‌خوری و نیز می‌فرمایند: یکی از بدترین چیزهایی که درباره امتم هراس دارم پرخوابی است.
                                                                        (الجامع الصغیر، ج1، ص49) 


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله جوادی آملی در صفحه 195 کتاب "مفاتیح الحیات" درباره خواب و وقت آن می آورد کهامام باقر (ع) می‌فرمایند: خواب در ابتدای روز مایه نادانی و کودنی و خواب قیلوله (خواب کوتاه نیمروز) نعمت و خواب پس از عصر مایه حماقت و ابلهی و خواب میان مغرب و عشاء مایه محرومیت از روزی است. 

امیرمؤمنان حضرت علی (ع) نیز می‌فرمایند: خواب میان مغرب و عشاء و پیش از طلوع خورشید مایه فقر است. 

امام باقر(ع) می‌فرمایند:
 چهار چیز است که مقدار کم آنها هم بسیار است؛ آتش، خواب، بیماری و دشمنی. [مقدار کم هر یک از این چهار چیز را ناچیز نشمارید، بلکه مقدار کم آنها نیز بسیار است و می‌تواند منشأ پیامد زیاد باشد].
                                                                          (کتاب الخصال، ص238).

امام حسین (ع) : سه چیز موجب حماقت می شود :1- پر خوابی 2- پرخوری 3- پرحرفی 

حضرت علی (ع) :خوابیدن قبل از طلوع آفتاب وقبل از نماز خـفـتـن پریشانـی و فـقـر می آورد. 

حضرت امام حسین (ع)به ابی حمزۀ ثمالی فرمودند : پیش از طلوع آفتاب خواب مکن که من از برای تو دوست نمی دارم ، زیرا که حق تعالی روزی بندگان را در این وقت قسمت می نماید و هرکه در این وقت درخواب است از روزی محروم می شود.

حضرت امام محمد باقر(ع) در بارۀ وقت نماز شب از قول حضرت پیامبر(ص) فرمود: آن همان وقت است که یعقوب فرزندانش را وعده داد که برای آنان آمرزش بخواهد و آن همان وقت است که استغفارکنندگان در سحر ها در قرآن ستایش شده و همانا نماز شب در اخر وقت افضل از اوّل وقت شب است .

حضرت امام جعفر صادق(ع)فرمود: خواب بامداد روزی را منع، رنگ را زرد، و رو را قبیح می کند و این خواب شومی است . به درستی که حق تعالی روزی را ما بین طلوع صبح تا طلوع آفتاب قسمت می نماید پس زینهار که در وقت نخوابید و فرمود که مرغ بریان و ترنجبین در این وقت بر بنی اسرائیل نازل می شد و هرکه در این وقت در خواب بود محروم می شد.

شخصی به خدمت حضرت رسول (صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه) آمد و عرض کرد که من حافظه قوی داشتم و اکنون فراموشی بر من غالب شده است . حضرت فرمودند که آیا خواب قیلوله می کردی و حال ترک کرده ای ؟ گفت : بلی . حضرت فرمودند که باز خواب قیلوله بکن . چنان کرد و حافظه اش برگشت . و در روایت دیگر است که خواب قیلوله نعمت است و نیکو یاوری است بر بیداری و عبادت شب . (حلیة المتقین ، ص170)


در روایات از خوابیدن قبل از طلوع آفتاب ، بسیار نهی شده و مکروه است . حضرت رسول (صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه) : زمین به سوی خدا ناله و فریاد می کند از سه چیز : ... خواب کردن بر آن قبل از طلوع آفتاب . حضرت صادق (علیه السلام) : خواب بامداد شوم است و روزی را منع می کند و رنگ را زرد می کند و صورت را زشت می کند ... و بدرستی که خداوند روزی را مابین طلوع صبح تا طلوع آفتاب قسمت می نماید ... و مرغ بریان و ترنجبین بر بنی اسرائیل در این وقت نازل می شد ، هر که در این وقت خواب بود ، بهره او نازل نمی شد . (حلیة المتقین، ص170)


 منبع :        وبلاگ شخصی محمد صالح وکیلی



برچسب ها: احادیث درباره خواب،  

تاریخ : سه شنبه 17 فروردین 1395 | 09:50 ق.ظ | نویسنده : به سوی الله | نظرات
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • حریم علم